نمونه متن کتاب پاداش رنجهای زندگی
فصل ششم
راه رفتن گاهی سبب عودت بیماری میشود
در برخی از اخبار آمده است که راه رفتن بیمار ، بازگشت بیماری را به همراه دارد ؛ البته ، این در صورتی است که راه رفتن برای بیمار زیان آور باشد و شامل همه بیماری ها نمی شود .
172 . صادق آل محمد (ع) فرمود : راه رفتن بیمار سبب عودت بیماری است ؛ هرگاه ، پدرم بیمار و رنجور می شد ، او را در گلیمی می نهادند و برای کاری که داشت (وضو) می بردند و درباره علت آن می فرمود : راه رفتن بیمار سبب عودت بیماری می شود .
فصل هفتم
استحباب خبر دادن بیماری به برادران دینی
برای بیمار مستحب است که برادران دینی خود را از بیماری خود با خبر کند تا با عیادت او روند بیمار و عیادت کننده هر دو اجر یابند ؛ همچنین ، برای بیمار مستحب است که عبادت کنندگان خود را بپذیرد .
173 . عبدالله بن سنان گفت : شنیدم امام صادق (ع) می فرمود : سزاوار است که بیمار برادران خود را از بیماری خود آگاه کند تا به عیادتش روند و هر یک از بیماری خود آگاه کند تا به عیادتش روند و هر یک از بیمار و عیادت کننده از اجر نصیبی برند . پرسیدند : بسیار خوب ! آنان با رفتن به عیادت بیمار اجر می یابند ؛ او چگونه اجر می برد ؟ فرمود : چون برای آنان حسنات کسب کرده ، اجر داده می شود و ده حسنه برای او نوشته میشود و ده درجه ارتقا می یابد و ده گناه از او پاک می شود .
174 . امام کاظم (ع) فرمود : هرگاه یکی از شما بیمار شد به مردم اجازه دهد تا برای عبادت به بالین او آیند چرا که هر کسی دعایی مستجاب دارد . و امام رضا (ع) فرمود : هر گاه یکی از شما بیمار شد ، به مردم اجازه دهد تا بر او وارد شوند و به عیادتش آیند ؛ زیرا ، هر کسی دعایی مستجاب دارد ؛ سپس ، به راوی فرمود : می دانی کدام مردم را می گویم ؟ راوی گفت : امت محمد (ص) . فرمود : منظورم از مردم ، شیعیان هستند . ( صفحه 74 و 75 )
کراهت دست مصیبت بر پای زدن
شایسته نیست ، شخص مصیبت دیده دست مصیبت بر پای خود زند که این کار خلاف صبر کردن است و اجر را باطل می کند .
451 . امام صادق (ع) فرمود : هر که به هنگام مصیبت ( بی تابی کند ) و دست بر پای خود زند ، اجرش باطل می شود .
452 . رسول خدا (ع) فرمود : دست بر پا زدن مسلمان به هنگام مصیبت اجر را باطل می کند . 453 . و امام کاظم (ع) فرمود : دست بر پا زدن مرد به هنگام مصیبت موجب باطل شدن اجر او است . 454 . در نهج البلاغه آمده است که امیر المومنین (ع) فرمود : صبر به اندازه مصیبت نازل می شود ؛ هر کس به هنگام مصیبت دست بر پای خود زند ، اجرش باطل گردد . ( صفحه 179 )
فصل سی و دوم
چگونه تسلیت دهیم ؟
505 . ابن مهران گفت : ابو جعفر ثانی ( امام جواد (ع) ) به مردی نوشت : مصیبت فقدان فرزندت ، علی را ذکر کردی و یادآور شدی که او محبوب ترین فرزندان تو بود ؛ آری ! خدای عزوجل چنین می کند ، آن را که نزد پدر و کسان دیگر بهترین و نیکوترین است ، می گیرد تا اجر مصیبت دیده را افزون کند ؛ خداوند ، اجرت را عظیم گرداند ، تو را به شایستگی تسلی دهد و دلت را قوت بخشد ؛ او بر هر کار توانا است . خداوند ، هر چه زودتر به جای آن عزیز ، فرزندی صالح به تو عطا کند ؛ امیدوارم ، چنین کند ، انشاالله .
506 . محمد بن علی بن حسین گفت : امام صادق (ع) به دیدار جمعی مصیبت دیده رفت و فرمود : خدایا این ضعف و شکست شما را جبران کند ؛ خود ، به شایستگی شما را تسلی دهد و متوفای شما را غریق رحمت فرماید ؛ پس از این عمل بازگشت . خداوندا ! حسنات ما را بسیار گردان ! سیئات ما را ببخش و بیامرز ! به حق محمد و خاندان پاک او ( صفحه 194 )
فهرست کامل کتاب پاداش رنجهای زندگی :
شرح حال علامه
فصل یکم : فضیلت عافیت
فصل دوم : ثواب صبر کردن بر بلا و بیماری
فصل سوم : جواز شکایت بیمار نزد برادران دینی خود
فصل چهارم : شکایت نکردن به غیر خدا بهتر است
فصل پنجم : ترک مداوا در صورت امکان
فصل ششم : راه رفتن گاهی سبب عودت بیماری میشود
فصل هفتم : استحباب خبر دادن بیماری به برادران دینی
فصل هشتم : ثواب عیادت بیمار و ترغیب به آن
فصل نهم : دعای بیمار مستجاب است
فصل دهم : عیادت بیماری که چشم درد دارد
فصل یازدهم : کوتاه کردن زمان عیادت
فصل دوازدهم : استحباب هدیه بردن برای بیمار
فصل سیزدهم : استحباب برآوردن حاجت بیماران
فصل چهاردهم : ادعیه ای برای بیمار
فصل پانزدهم : خوش نداشتن مرگ اشکالی ندارد
فصل شانزدهم : جواز فرار از وبا
فصل هفدهم : تب دار ، جامه به خود نپیچد ، با آب سرد تب را فرو نشاند
فصل هجدهم : استحباب صدقه دادن برای بیمار
فصل نوزدهم : یاد مرگ
فصل بیستم : نکوهش آرزوی دراز و غفلت از اجل
فصل بیست و یکم : ثواب صبر بر فقدان عزیزان
فصل بیست و دوم : ثواب صبر کردن بر فقدان فرزندان
فصل بست و سوم : کراهت دست مصیبت بر پای زدن
فصل بیست و چهارم : کراهت شیون و آه و واویلا کشیدن
فصل بیست و پنجم : کراهت ناله سر دادن بر مرده
فصل بیست و ششم : جواز اظهار حزن پیش از وقوع مصیبت
فصل بیست و هفتم : استحباب آرامش یافتن و به فراموشی سپردن مصیبت
فصل بیست و هشتم : جواز گریستن بر عزیز از دست رفته
فصل بیست و نهم : جواز نوحه سرایی در مرگ عزیزان
فصل سی ام : استحباب تسلی دادن به مصیبت دیده
فصل سی و یکم : زمان تسلی دادن
فصل سی و دوم : چگونه تسلیت دهیم ؟