خداوند در کتاب شریفش قرآن، انسان را با تاکید قسم به تکریم الاهی از جانب خودش توصیف کرده و فرموده است: و لقد کرمنا بنی آدم. برای فهم تکریم خداوند در آفرینش تکوینی انسان، باید انسان را با دیگر موجودات از حیوانات خزنده و چهارپا و دیگر اقسام آن مقایسه کنیم تا در تمام اجزای بدن و آفرینش انسان، کرامت خداوندی را مشاهده کنیم. به عنوان مثال راه رفتن انسان بر دو پا بر خلاف تمام خزندگان و چهارپایان و یا قرار گرفتن سر انسان در بالاترین و شریفترین مکان بدن و نه در عرض سایر اجزاء و یا تغزیه فرزند انسان از سینه ی مادر و نه از میان دو پا، همه نشان از هزاران حکمت و کرامت آسمانی است که خداوند ما را به این کرامت ها آراسته است.
خداوند کریم، برترین مخلوقش یعنی انسان را تکریم کرده و او را بزرگ داشته است لذا همه ی انسان ها موظف اند در تمام حالات ابتدا خود و سپس تمام انسان های دیگر را تکریم کنند. اگر به این کرامت خداداد توجه کنید متوجه می شوید که تمام دستورهایی که در باب زناشویی اسلام داده شده است و در زیر به گوشه ای مختصر از آن همه اشاره خواهد شد همه و همه در مدار کرامت انسانی و بزرگ داشت مقام انسان است. متاسفانه فرهنگ غرب وحشی و فراری از خدا و معنویت، در این بخش چنان راه گم کرده و حیران است که جز خواری و ذلت نصیب پیروانش نمی کند.
از تمام خوانندگان عزیز می خواهم در هنگام مطالعه ی حدیث و وصیت پیامبرمکرم اسلام به علیبنابیطالب امیرالمومنین که هر دو در اوج انسانیت و ادب هستند به این نکته توجه کنند که اسلام برای انسان چه بزرگی وکرامتی به ارمغان آورده و این دستورات همان گم شده ی انسان جویای ادب و کرامت در بخش زناشویی و خانواده است. هر کدام از بندهای حدیث دریایی از علم اند که باید در جای خود مورد استفاده دانشمندان و دقت موحدان الاهی باشند.
شیخ صدوق در کتاب شریف علل الشرائع جلد دوم باب علل نوادر النکاح در ضمن حدیث مفصلی وصایای رسول مکرم اسلام به مولانا امیرالمومنین را یادآور شده اند که در جواب شما عینا همان حدیث شریف را طبق ترجمه استاد ذهنی تقدیم می کنم:
1- اى على، وقتى عروس داخل اتاقت شد وقتى که می نشینند کفشهایش را در بیاور و پاهایش را بشوى و آب جمع شده را از درب خانهات تا دورترین موضع خانهات که حدّ آن است بریز و وقتى چنین نمودى خداوند هفتاد نوع فقر را از خانهات دور و هفتاد نوع برکت به جاى آن داخل منزلت نموده و هفتاد رحمت بر تو نازل کرده که بالاى سر عروس قرار می گیرند و از آن جا به هر گوشهاى از خانهات توزیع شده و تا مادامى که این رحمتها و برکاتشان در این خانه مىباشند عروس از جنون و جذام و برص در امان است.
2- سپس پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: اى على در هفته اوّل ازدواج عروس را از تناول شیرها و سرکه و خربزه و سیب ترش بازدار.
على علیه السّلام عرضه داشت: یا رسول اللَّه براى چه او را از تناول این چهار تا بازدارم؟
3- حضرت فرمودند: در اثر تناول این چهار تا رحم عقیم شده و از پرورش و نشو و نما نمودن فرزند در آن سرد می شود و یک حصیر و بوریا که در گوشهاى از خانه افتاده باشد بهتر است از زنى که عقیم بوده و نازا است.
على علیه السّلام عرضه داشت: یا رسول اللَّه، چطور سرکه را از او منع نمایم؟
4- حضرت فرمودند: زیرا زنى که سرکه خورده اگر حیض شود هرگز به طور کلّى پاک نمی شود و خربزه نیز خون حیض را در شکم زن زیاد نموده و کار ولادت را دشوار می سازد چنانچه سیب ترش حیض را بند آورده و مورث مرض و بیمارى می شود.
5- نبى اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: یا على در (روز و شب) اوّل و وسط و آخر ماه با همسرت نزدیکى مکن چه آنکه به واسطه هم بستر شدن در این اوقات جنون و جذام و بیمارى فلجى به زن و فرزندش متوجّه می گردد.
6- یا على بعد از ظهر (بعد از اذان ظهر) با همسرت نزدیکى مکن زیرا اگر فرزندى بین شما مقدّر شده باشد دو بین می گردد و شیطان از بیمار مزبور در انسان مسرور و خوشحال می گردد.
7- یا على هنگام نزدیکى سخن مگو زیرا اگر فرزندى متولّد شود از مرض لالى در امان نیست و هنگام نزدیکى به فرج و آلت همسرت نگاه مکن و دیدگانت را بپوشان زیرا نظر به عورت موجب کورى می باشد یعنى کوری فرزند.
8- یا على با تمایل و شهوت به زن دیگرى با همسرت نزدیکى مکن زیرا بیم آن دارم که فرزندت مخنّث و زن صفت و بخیل گردد.
9- یا على هر گاه در بستر با همسرت بودى و جنب گردیدى قرآن مخوان زیرا خوف دارم که آتش از آسمان بر شما ببارد و بسوزاند شما را.
10- یا على با همسرت نزدیکى مکن مگر آنکه با تو و در بدنت جبّهاى و در تن همسرت نیز لباسى باشد. و هر دو با یک خرقه و پارچه خود را پاک نکرده و استفاده نکنید چه آنکه شهوت بر شهوت واقع شده و به دنبال آن بین شما عداوت حاکم می گردد و این منجر به جدایى و طلاق خواهد شد.
11- یا على، در حال ایستاده مجامعت مکن زیرا این فعل درازگوش بوده و اگر فرزندى از شما متولّد گردد در بسترش ادرار کرده همچون درازگوش که در هر مکانى بول می کند.
12- یا على، در شب عید فطر مجامعت مکن زیرا اگر خداوند فرزندى نصیب شما کرده باشد این فرزند بزرگى که شد خداوند به او فرزندى نمی دهد مگر در کبر سن
13- یا على در شب عید قربان با همسرت نزدیک مکن زیرا اگر فرزندى متولّد شود شش یا چهار انگشتى می باشد.
14- یا على زیر درخت میوهدار با همسرت مجامعت مکن زیرا اگر فرزندى به دنیا باید جلّاد و قاتل و کاهن مىگردد.
15- یا على مقابل قرص خورشید و شعاع آن مجامعت مکن مگر بین شما و آفتاب ساتر و پردهاى باشد زیرا اگر چنین نمودى و فرزندى متولّد شد پیوسته در فقر و فاقه خواهد بود تا از دنیا برود
16- یا على بین اذان و اقامه با همسرت نزدیکى مکن زیرا اگر فرزندى متولّد شد بر ریختن خون مردم حریص می باشد.
17- یا على هر گاه همسرت حامله و باردار بود بدون وضوء با او جماع مکن زیرا اگر فرزند متولّد شود کورباطن و بخیل و ممسک می گردد.
18- یا على در نیمه شعبان با همسرت نزدیکی مکن زیرا اگر فرزند متولّد شود زشت و بد مو و بد صورت خواهد بود.
19- یا على در آخر درجه و آخرین اوقات ماه شعبان (یعنى هنگامى که دو روز از آن باقى مانده) با همسرت مجامعت مکن زیرا اگر فرزندى متولد شود احمق و کم فهم می گردد.
20- یا على با همسرت به عشق خواهرش مجامعت مکن زیرا اگر فرزندى متولّد شود عشّار یا مددکار ظالم شده و گروهى از مردم به دستش هلاک می گردند.
21- یا على روى سقف ساختمان با همسرت مجامعت مکن زیرا اگر فرزندى متولّد شود منافق و مخاصم و مبدع می گردد.
22- یا على وقتى به سفر رفتى در آن شب با همسرت هم بستر مشو زیرا اگر فرزندى متولّد شود مالش را در راه باطل و غیر حق صرف می کند و رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم این آیه را قرائت فرمود: إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ (تبذیرکنندگان هم بستگان و یاوران شیاطین هستند)!!
23- یا على هر گاه به سفرى که سه شبانه روز مىباشد رفتى با همسرت مجامعت مکن زیرا اگر فرزندى متولّد شود مددکار ظالمى که به تو ستم می کند می گردد.
24- یا على بر تو باد که شب دوشنبه مبادرت به جماع نمایى زیرا فرزندى که متولّد می شود حافظ قرآن بوده و به آنچه حق عزّ و جل تقسیم کرده خشنود و راضى می باشد.
25- یا على اگر با اهل خود در شب سه شنبه هم بستر شوى و فرزندى متولّد شود به وحدانیت حق تعالى و رسالت محمّد مصطفى شهادت داده و به فیض شهادت نائل خواهد گشت، حق عزّ و جل او را در آخرت با مشرکین عذاب نمی کند دهانش خوشبو و قلبش مهربان و سخى الید و زبانش از غیبت و دروغ و بهتان منزّه می باشد.
26- یا على اگر در شب پنجشنبه با همسرت نزدیکى نمودى و خدا فرزندى به شما عنایت فرمود فرمانروایى از فرمانروایان یا عالمى از علماء خواهد شد و اگر در روز پنجشنبه هنگام زوال آفتاب مواقعه نمودى و فرزندى متولّد شد تا زمانى که این فرزند پیر شود شیطان نزدیکش نرفته و شخصى بافهم بوده و سلامت در دین و دنیا را خداوند نصیبش می فرماید و اگر شب جمعه مجامعت نمودى و فرزندى متولّد شد خطیب و سخنور می گردد و اگر روز جمعه بعد از عصر مواقعه نمودى و فرزندى متولّد گردید معروف و مشهور می شود. و اگر در شب جمعه بعد از عشاء مجامعت نمودى امید می رود که فرزند بدلى از ابدال گردد.
27- یا على در اوّل ساعت از شب با اهل خود مجامعت مکن زیرا اگر فرزندى به دنیا بیاید ساحر گشته و دنیا را بر آخرت بر می گزیند.
28- یا على این وصایا و سفارشات را از من حفظ نما همان طورى که من از جبرئیل علیه السّلام حفظ نمودم.
در بخش آداب زناشویی و دستورات اسلام خصوصا طبق احادیث اهل بیت عصمت و کرامت حرف بسیار است. فراموش نکنید که دستورات حدیث فوق محدود به زمان توالد و فرزند آوری نیست و برای همیشه ی خانواده کاربرد دارد و نیز اگر با دقت مطالعه شود، بسیاری از سوالات و مشکلات زناشویی خانواده ها را حل خواهد کرد.